Moja lista blogów

poniedziałek, 23 lipca 2012

"Badam się, więc mam pewność"

Pod takim hasłem organizowane są BEZPŁATNE badania cytologiczne. Akcja organizowana jest przez ministerstwo zdrowia w ramach programu profilaktyki i wczesnego wykrywania raka szyjki macicy. Otrzymałam listownie zaproszenie na takie badanie ze wskazanym ośrodkiem, w którym badanie ma się odbyć. Gdyby mi nie odpowiadało, mogę zawsze zmienić ośrodek na bardziej dogodny. Ja takie badanie wykonuję zawsze raz w roku. Jest to bardzo ważne, aby zadbać o swoje zdrowie, a badanie jest bezbolesne i szybkie.
Rak szyjki macicy jest jednym z najczęściej występujących nowotworów kobiecych narządów płciowych. Najczęściej zapadają na niego panie między 25 a 35 rokiem życia. Można się przed nim uchronić, wykonując badania profilaktyczne, gdyż tylko badanie cytologiczne pozwala wykryć zmiany w szyjce macicy.  
Choroba ta jest wywoływana przez wirus brodawczaka ludzkiego, zwanego HPV, którym zarazić może się każda kobieta, a dochodzi do tego w wyniku bezpośredniego kontaktu narządów płciowych. Pierwsza faza choroby nowotworowej przebiega bez żadnych objawów i kobieta nie zdaje sobie sprawy, że dzieje się coś złego, natomiast najczęstszym objawem raka inwazyjnego są plamienia z dróg rodnych i krwawienia po współżyciu. 
Rak szyjki macicy to choroba wyleczalna, jeśli odpowiednio wcześnie się ją wykryje.


Dlatego drogie mamy znajdźmy czas na wizytę u ginekologa i badajmy się regularnie. 

11 komentarzy:

  1. O matko ja jeszcze od porodu nie dotarłam do ginekologa, jakoś mi się nie zapowiada, żeby miało się to zmienić:/. u nas takie badania są ale dla kobiet po 50-tce ( w sensie, że darmowe)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. koleżanko miła na co czekasz? :)

      ps. cyto prywatnie kosztuje ok. 35zł

      Usuń
    2. Zgadzam się z Gosią, Aniu pomyśl o sobie. Wizyta u lekarza na prawdę nie zajmuje dużo czasu, a będziesz mieć pewność, że wszystko jest ok.

      Usuń
    3. 35 zł:O? Hm... u nas za samą cyto z wizytą bo prywatnie to tylko z wizytą wychodzi 150 zł. Tzn 4 lata temu tyle kosztowało, ale szczerze wątpię, aby w tej kwestii coś potaniało. No chyba że taka stawka była bo poszłam do ordynatora szpitala... oczywiście prywatnie.

      Usuń
    4. Aaa źle napisałam ja jeszcze wtedy miałam badanie piersi.

      Usuń
    5. uuuu taka kwota to rzeczywiscie nie mało:( ale na nfz też mozna iść i to za darmo, tylko terminy sa strasznie długie, ale warto sie zapisać. pozdrawiam Cie bardzo serdecznie.

      Usuń
  2. ja 1 sierpnia idę po wynik cytologi,byłam na nfz

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja też mam wizytę w sierpniu, którą już wcześniej miałam umówioną:)

      Usuń
  3. Ja sie wybieram w sierpniu! To straszne, że na tak ważne rzeczy często nie ma sie czasu i wydaje sie nam, że zdarzymy je zrobić tylko za jakis czas. A czas to życie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się z Tobą i również boleję nad faktem, że często starając się być super mamami i dobrymi gospodyniami i zonami zapominamy lub bagatelizujemy swoje zdrowie.pozdrawiam

      Usuń
  4. to prawda profilaktyka jest bardzo wazna. w zasadzie niewiele kosztuje, a może uchronić przed najgorszym.

    OdpowiedzUsuń

Fajnie, że zechciałaś/ -eś się wypowiedzieć, dziękuję:)